Keymetrics

”Ge sportfansen breddat spel istället för tåfjuttar”

Världsmästerskapet i fotboll för damer är över och allt fler verkar inse att i dagens konkurrensutsatta sportvärld är fans engagemang något man kan dra nytta av om man arbetar med innehåll. Det skriver Jonathan Gibson, chef för Global Sports Sales på Ooyala.

Lojaliteten gentemot en sportklubb varar oftast livet ut och kan till och med gå i arv – från generation till generation. Sport has at the same time become a truly global phenomenon, many of which are on the other side of the globe.

Överst (OTT) och direkt-till-konsument-video har stor potential när det kommer till nya inkomstströmmar genom att öppna upp nya marknader för alla typer av ligor och klubbar. The material can contain everything from interviews to matches and highlights in half time to exclusive materials that keep enthusiasts fast in a steady grip.

Tillmötesgå fansens krav

Att betala för dyra rättigheter ger inte mycket vinst om du inte lyckas leverera relevant innehåll till rätt publik, vid rätt tidpunkt, på rätt enhet. Sportfans är inte längre alla i samma plats och de inte heller ser alla på matchen live via linjär teve. De kan fånga helgens höjdpunkter efter jobbet, visa kampklipp för sina vänner på AW eller strömma live på en lång tågresa. Kombinationerna av var, när och på vilken enhet innebär för innehållleverantörer att ett stort antal resultat måste kunna levereras.

Bakom kulisserna måste innehållsproducenter effektivisera sin verksamhet för att göra detta. De kan inte förlita sig på manuellt inmatad metadata från olika grupper av system. The entire workflow operation that gets sport content from the camera to the screen must be customized and streamlined to continue. Allt behöver slås samman, och producenter behöver en enda källa till sannheten för att hålla reda på en stor mängd rörliga delar.

Lag och klubbar måste ge sina fans tillgång till matchinnehåll, men förutom att rörliga bilder är ett krav är det samtidigt en stor möjlighet. Det finns chanser att uppmuntra fans att engagera sig med andra erbjudanden och tjänster eller betala för premium innehåll.
In order to meet these needs, and given the global nature of sport, content owners increasingly look at AI to solve the most important challenges that are created. Exempelvis kan en sändare ha partnerskap med lag runt om i världen. De måste kunna omorganisera klipp i olika format, lägga till logotyper och grafik samtidigt som man håller ögonen på spelet.

Fans vill uppleva matcher på nya sätt också. Till exempel finns ”överlay-innehåll” som ger spelarens statistik under spel, eller virtuell verklighet för att få fans ännu närmare actionfyllda scener. Oavsett hur sportens innehåll ser ut i framtiden kommer det allt viktigare att videotekniker inom branschen har tillgång till plattformar som kan uppfylla dessa innovationer och låta dem snabbt dra nytta av dem.

Ta kontroll över ditt arbetsflöde

We already see how sports organizations around the world are taking advantage of the new technology to increase the experience for fans.

Den franska ligue de Football Professionnel (LFP) har en ny OTT-tjänst som riktar sig direkt till konsumenten och som drivs med hjälp av en konfigurerbar plattform som optimerar utbudet, vilket gör det möjligt för den franska fotbollsorganisationen att hantera metadata och video-tillgångar. A flexible and functional workflow means that they can retrieve their content on each device and platform, in each language to reach its growing array of fans worldwide.

Utmaningen kan vara komplex, men lösningarna ska vara enkla. Idrottsbranschen behöver en lösning som kan hantera olika behov idag men samtidigt kunna växa in i framtiden eftersom fansens behov och krav utvecklas. I en teknikindustri är en sömlös integrering i befintlig teknik och system avgörande.

Sportbranschen befinner sig på en ny globalt spelfält. Det är dags för deras videoinnehåll att stiga upp och bredda spelet.

Artikeln är skriven av:

Jonathan Gibson, chef för Global Sports Sales på Ooyala

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tips: 8 gratisverktyg för SEO som gör jobbet