Keymetrics

AI ska hjälpa fotbollscoacher att fatta bättre beslut

Nyligen fick fotbollsklubben Liverpool mycket uppmärksamhet för hur de använt data för att prestera bättre. Nu erbjuder företaget SciSports en liknande tjänst för alla fotbollsklubbar världen över.

Att analysera data är idag inget ovanligt, men att göra det i sportens värld har länge ansetts allt för svårt, då sport handlar om mänsklig prestation, och inte så lätt låter sig omsätts i ettor och nollor. När Liverpool för några månader sedan avslöjade att de använt data och avancerad analys för att bättre förstå motståndarna och därmed erbjuda bästa möjliga motstånd fick dock flera upp ögonen för möjligheten. Företaget SciSports har däremot arbetat med samma koncept sedan 2013, och hjälper redan idag över 50 klubbar runt om i världen.

Så var är det då de gör? SciSports har på ett flertal fotbollsarenor runt om i världen satt upp HD-kameror, närmare bestämt 14 stycken på varje arena. Dessa kameror fångar allt som händer på planen, och med hjälp av SAS Institutes AI-motor Viya analyseras denna data och kan sedan dels ge coacherna uppdateringar i realtid, men även användas för att hitta nästa superstjärna när det är dags att rekrytera nya spelar.

Det hela låter mycket enkelt, men under en pressträff med både SAS och SciSports förklarade Giels Brouwer på SciSports, tillsammans med Mark Bakker och Bas Belfi på SAS, hur mycket arbete som ligger bakom detta. Varje kamera genererar hela 1,4 terabyte med data per match. Med 14 kameror innebär det nästa 20 terabyte data som ska skickas och analyseras. För att minska mängden data som skickas använde man sig av Edge computing, vilket innebär att ett initial analys av videomaterialet sker direkt i kameran. På så sätt blir det mindre datamängder som behöver skickas till SAS molnlösning där Viya kan analysera materialet på djupet. Nästa utmaning var att särskilja vad som var en spelare, vad som var bollen, samt så klart vilken spelare som tillhörde vilket lag, och slutligen vilken spelare det faktiskt rörde sig om. Dessutom ville de kunna urskilja spelarens rörelsemönster, samt exempelvis kunna addera hur mycket spelaren rört på sig för att kunna uppskatta graden av utmattning med mera. Genom att kombinera edge computing med SAS molnlösning och Deep Learning för att utveckla Viya, kan de nu erbjuda dessa avancerade analyser i så gott som realtid. Det är även anledningen till att det direkt i samband med matchen går att få statistik kring hur långt spelarna sprungit, hur mycket de haft bollen och överlag hur väl de presterat. Brouwer menar dessutom att det redan till år 2022 borde vara möjligt att återskapa en hel match som ett hologram, vilket helt skulle revolutionera möjligheterna att se en fotbollsmatch live.

Idag analyserar SciSports över 8000 matcher varje vecka, och i deras databas finns över 9000 spelare. Denna enorma databas innebär att de kan erbjuda insiktsfulla analyser kring vilken spelare som skulle passa för vilket lag, vilka spelare som har potential men som ännu inte utvecklats till fullo, samt även hjälpa spelare att hitta en klubb som ger bästa möjligheterna för att använda sin kapacitet optimalt.

Brouwer menar dock att, även om det är teoretiskt möjligt, så kommer vi sannolikt inte få se en ren AI-coach i närtid. Det handlar trots allt om en kombination av data och en förståelse för spelarna som människor. AI och den analys som SciSports erbjuder bör därför ses som ett verktyg för coacher att använda, snarare än något som kommer att ersätta coacherna. Ett tydligt exempel på det är att deras data visserligen visade att Fotbolls-VM skulle vinnas av USA, men de hade rankat Sverige på sjundeplats, men som vi alla vet tog Sverige bronsmedaljen. Orsaken? När det är människor vi har att göra med kan inte alla prestationer förutses av datorer. Det är det som helt enkelt gör det spännande att titta på en fotbollsmatch på riktigt, och inte bara stirra sig blind på siffrorna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Säljare på Amazon använder Facebook för att skaffa fake reviews för sina produkter