Keymetrics

Case: ”Vi ser ett behov av att hantera kunden i 360-läge”

Birka Cruises satsar fullt ut på Dynamics 365 med CRM-Konsulterna som leverantör. Ett intressant case för alla som funderar på vad de ska göra med sin data och vill bemöta kunden med ett 360-tänkande.

Birka Cruises erbjuder kryssningsupplevelser till en bred publik där många dessutom är återkommande, något som kräver en bra relation och dialog med varje person oavsett kontaktpunkt.

Nu implementerar Birka Cruises Power Platform, ett specialanpassat system med hjälp av CRM-Konsulterna, samtidigt både på land och ombord på fartyget. T ex. möjliggör detta att receptionen ombord har möjlighet att se om kunden framför disken är lojal och kanske dessutom fyller år under resan. Detta hjälper receptionen att hantera mötet efter förutsättningar.

Vi ser ett behov av att hantera kunden i 360-läge och sammanfoga de olika datasilorna. Det vi vill är bland annat att samla info från ett kundmöte för att använda i under kundresan i ett annat kundmöte. Det blir en kvalitetssäkring gentemot kund att vi alltid har samma höga nivå i service lika väl som det effektiviserar arbetsflödet internt, säger Anna Puhakka, CRM Manager på Birka.

Implementeringen är en förändring för Birka Cruises som sträcker sig bland annat från införsäljning och bokningshantering till kundupplevelsen ombord och en eventuell ärendehantering efter resa. Något Anna ser kommer påverka de flesta arbetsflödena positivt:

Hittills har vi samlat in delar av verksamheten som har kundkontakt och gått igenom vad deras behov är och vad vi kan göra. Medarbetarna är jättenöjda och de har höga förhoppningar. De ser möjligheten att få sina önskemål hörda och alla ser fram emot att få använda de nya funktionerna, avslutar Anna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Resan mot ett digital hem – Att leva med Alexa