Keymetrics

SVOD i all ära men de allra flesta kollar först vad som sänds på TV

Tänk dig en vanlig kväll då du inte redan i förväg vet vad du vill titta på. Vad är det första du gör för att välja i utbudet? I MMS senaste rapport Rörliga Bilder 2019 ser vi att de allra flesta först undersöker vad som sänds på TV (39%), på en andra plats kommer de som först undersöker utbudet på sin streamade betaltjänst (34%). Valet av gratis streamade program i någon playtjänst kommer på en tredje plats.

Det finns en skillnad i beteendet beroende på vilken åldersgrupp man tillhör, där de äldre i första hand kollar vad som sänds på TV och de yngre istället går till sin streamade betaltjänst. Brytpunkten för vilket val som görs går vid 40-års ålder.

Olika åldersgrupper har olika beteenden och man rör sig mellan streamingtjänster som Netflix, HBO och TV-kanalernas egna betal- och gratistjänster. Utbudet av rörligt innehåll via streaming, vare sig det är traditionella TV-program eller innehåll från andra typer av streamingtjänster, fortsätter att öka i snabb takt. Vi ser därför att det finns ett behov av aggregering så att man kan hitta rätt i djungeln via guider och få inspiration, kommenterar David Mühle som är VD på Playpilot.

Källa: MMS rapport Rörliga Bilder 2019.

Om du vill veta mer eller köpa rapporten kontakta MMS, karina@mms.se

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Experten: Så här ska du ladda din mobil