Keymetrics

Snart måste Google och Facebook avslöja hur mycket du är värd

När du lämnar ifrån dig data till Facebook eller Google ger du dem något av värde – din data blir nämligen intäkter från riktade annonser. Nu vill politikerna tvinga jättarna att avslöja vad det värdet är.

Det pågår för närvarande en debatt i USA bland politiker som vill tvinga Facebook, Google, Amazon och fler att avslöja hur mycket din data, som de samlat på sig, är värd – den potentiella dataintäkten per användare.

Slår mig att vi tillsammans kan skapa en ny förkortning. Vad sägs om DPA som står för Dataintäkten Per Användare. En fräsig förkortning att slänga fram under nästa möte. 

Om lagförslaget går igenom kommer vi alla få veta hur jättarna värderar din och min data och då kan det öppnas upp en helt ny debatt – om vi får valuta för dataintäkten.

People don’t realize one, how much data is being collected — and two, they don’t realize how much that data is worth, förklarar en av initiativtagarna till den nya lagen.

När EU får nys om det här lagförslaget lär de nog i all rask hänga på. Och om värdet bestäms vara rejält lär EU kasta skattebomerangen mot jättarna innan vi hinner blinka.

Och då öppnar det upp en ny dörr för konsumenterna att kräva ersättning för sin data om att de inte ser att datainsamlarna ger dem kompensation i form av tjänster eller annat. Och då lär många företag som samlar in data men inte ger tillbaka något hamna i kläm.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Se den omtalade reklamfilmen från Nike efter FIFA Women’s World Cup