Keymetrics

LinkedIn tänker storsatsa på sin plattform – kommer aldrig att lyckas

När Microsoft köpte LinkedIn var det inte bara jag som höjde på ögonbrynen. Men nu ska det bevisas att köpet inte bara var fluff. Tyvärr kommer satsningen aldrig att flyga.

I sin storsatsning på LinkedIn tänker Microsoft anställa hela 800 personer till sitt kontor i Dublin. Kontoret, som i skrivande stund är under konstruktion, ska husera alla nya anställda och ge LinkedIn den där sparken i rumpan som plattformen verkligen behöver. Men krävs det 800 personer för det?

Som vanligt tänker Microsoft alldeles för mycket med plånboken och alldeles för lite med den kreativa delen av hjärnan. Pengar och personal kommer inte att helt plötsligt skapa en konkurrent till Facebook. Inte heller kommer man kunna tvinga alla medlemmar att helt plötsligt älska Microsoft (du vet Windows och Office). När det finns så många andra, och bättre, alternativ.

Det här känns som ännu en felaktig satsning, som när man skulle ta över mobilen och krossa Apple/Google.

Nej, det här känns fel och satsningen kommer att kosta mycket mer än den någonsin kommer att smaka.

Vad LinkedIn behöver istället för 800 anställda är ett helt nytänk på vad man ska vara och hur plattformen ska bli ett måste, istället för som idag – en nyvaken gäspning när jobbet börjar bli tråkigt.

Uppdatering:
Microsoft förbjuder sina anställda att använda Slack, Google Docs, Grammarly och andra tjänster. Om du måste tvinga dina anställda att använda egna verktyg så är man reda på sprucken is. För teamet på LinkedIn kommer de säkert förbjuda Facebook, Instagram, Youtube och alla andra plattformar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här analyserar Omni.se reklameffekten