Keymetrics

Facebook lanserar ny research-app för att ligga steget före konkurrenterna

När Facebook först lanserade en app som skulle användas för att samla in data från användarna fick de problem från både Google Play och Apples AppStore. De var inte tydliga nog

Nu har Facebook lanserat appen Study för att återigen samla in alla webbsidor som mobilanvändaren besöker och appar som används – tydligare, enklare och mer transparent.

Användare bjuds in via annonser på Facebook för att delta i studien. När användaren går med på att spåras i sina mobiler får de ersättning från Facebook. För att kunna spåras laddar användaren ned en app som installerar en VPN i användarens mobil. Eftersom en VPN omdirigerar trafiken från mobilen till Facebooks servrar kan Facebook spåra exakt vad användaren gör med sin mobil på nätet.

Faktiskt samma teknik och modell använder finska företaget Webmie som vi skrivit om tidigare. Det är bara Facebook och Webmie som lyckats få till denna typ av research med tekniken.

När användaren går med på att ansluta sig till Facebooks research lovar Facebook numera att inte spara lösenord, bilder eller meddelanden. Man väljer också att inte sälja data till tredjepart, men insikterna från all data kommer förmedlas till intresserade, då den är guld värd.

Vad det handlar om för Facebook är att kunna förstå hur konsumenterna använder sina mobiler, vilka sajter de surfar till och appar som används. Kritisk information för att förstå marknaden och kunna agera proaktivt.

Study From Facebook could give the company critical insights for shaping its product roadmap. If it learns everyone is using screensharing social network Squad, maybe it will add its own screensharing feature. If it finds group video chat app Houseparty is on the decline, it might not worry about cloning that functionality. Or if it finds Snapchat’s Discover mobile TV shows are retaining users for a ton of time, it might amp up teen marketing of Facebook Watch, skriver Techcrunch.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ny studie: Medgivande till cookies meningslöst