Keymetrics

Endast 7 procent väljer att betala för nyheter – om de verkligen måste

Om konsumenter måste välja mellan att ha ett abonnemang för streaming, musik eller nyheter skulle bara 7 procent välja nyheter.

I en kartläggning som genomförts av Reuters i sin stora rapport Digital News Report får vi reda på att få, väldigt få värderar nyheter högre än exempelvis musik eller video.

I Norden är vi mer benägna att lägga pengar på att läsa nyheter. I Sverige har faktiskt 27 procent betalat för nyheter online det senaste året. Men frågan som ställdes av Reuters var om du var tvungen att välja.

När Reuters frågade hur konsumenterna skulle välja om de behövde betala för ett abonnemang svarade 37 procent att de skulle välja streaming (Netflix, HBO m.fl). 15 procent skulle välja musik (Spotify, Apple) och endast 7 procent skulle betala för ett nyhetsabonnemang.

Inte undra på att svenska mediehus som Schibsted och Bonnier har panik. Hushållen måste ofta välja och då hamnar nyheter liksom inte först.

För att överleva har bland annat Schibsted dragit igång satsningen Next Media som är ett slags innovationscenter där man ska uppfinna nästa satsning. Och vad det blir vet i dagsläget ingen.

Hoppas det blir en AI-grejamoj som använder VR i en AR-miljö och maxar med 8K även i vikbart läge. Och nej, jag är inte allvarlig nu men det är kul att slänga sig med buzz. Missade jag något?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Se den omtalade reklamfilmen från Nike efter FIFA Women’s World Cup