Keymetrics

Utomhusreklam hjärta mobilen

Mobilen som sök och transaktionsenhet har gjort Utomhusreklam mer relevant än någonsin, skriver Karl Höglund i denna krönika.

Målet med kommunikation är att påverka och att få konsumenter att göra någonting. Vare sig det är att besöka en hemsida, handla online, fylla i en undersökning eller besöka närmsta återförsäljare.

För bra effekt och kontext så vill du nå konsumenter utan att störa och utan att avbryta det de gör för stunden och på så sätt lägga grunden för de kampanjer som kan vara konverteringsdrivande, som t.ex. sök, sociala medier, smart retargeting, programmatic med mera.

Möjligheten att ta action på det den ser är i konsumentens hand, ficka eller väska vid samma tillfälle som den ser budskapet i just den kontexten när denne rör sig utomhus – reklamen är där utan att störa eller avbryta och där för att ta till sig ”på sina villkor”.

Flera studier under de senaste åren visar att utomhus är det räckviddsmedie som starkast driver aktivering online. T.ex. ökning i söktrafik, mer interaktion i sociala medier, mer mobiltrafik.

Ett annat område är att det går att använda geografiska data och rörelsemönster från mobiler för att både förstå sin publik. Men också för att t.ex. styra annonser mot mobiler som varit inom samma geografiska område som utomhuskampanjen visas i.

Siffror från Svenskarna och Internet visar också att:

  • 94% i åldrarna 16-55 år använder mobilen som sin vanligaste enhet att använda internet på.
  • 66% i åldrarna 16-55 år använder sociala medier varje dag.
  • 49% anger att de delar egna eller andras inlägg på Facebook varje vecka.

Det har aldrig delats foton och filmsekvenser så mycket och så ofta som idag. Därmed blir också potentialen i riktigt kreativa och specialbyggda utomhuskampanjer högre. Möjligheten att stärka sin räckviddskampanj med ett kreativt inslag och få extra förtjänad uppmärksamhet och räckvidd genom delningar och PR är helt enkelt väldigt stor.

Utomhus skapar alltså mental tillgänglighet och lägger grunden för de fysiska handlingarna som konsumenterna sedan gör. Det som fångas upp av andra kommunikationskanaler och transaktionskampanjer – Väldigt ofta i mobilen.

Artikeln är skriven av 

Karl Höglund

Vill du också publicera en krönika här på Dagens Analys. Då ska du maila till redaktion@dagensanalys.se.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook vill öka engagemanget i annonser genom att göra dem interaktiva