Keymetrics

SAP lanserar tio nya lösningar med Qualtrics under huven

Tre månader efter att köpet av Qualtrics slutfördes lanserar SAP nu tio nya lösningar för att mäta och förbättra hur ett företag upplevs av sina kunder och medarbetare – och hur både produkter och varumärke uppfattas.

De nya verktygen – fyra för kundupplevelser (CX), tre för anställdas upplevelser och tre inom marknadsundersökningar – lägger till X-data direkt i en företagsapplikation för t.ex. CRM, ERP eller HCM.

Vi vill att alla ska vara medvetna om sin X- och O-data eftersom upplevelser är det nya heta området för världens ambitiösa företag. SAP är på tå för att hjälpa våra kunder med tillväxt, innovation och framåtanda, säger SAP:s CEO Bill McDermott under den 30:e årliga konferensen SAPPHIRE NOW.

Vi lever i en upplevelseekonomi där företag antingen medvetet satsar mot toppen eller omedvetet faller mot botten. Skillnaden mellan hur de lyckas beror på att de förstår hur X-data och O-data tillsammans beskriver vad som händer i verksamheten, varför det händer och hur man i realtid ska agera för att leverera resultat, säger Ryan Smith, CEO och en av grundarna av Qualtrics.

Med de nya lösningarna kan företag:

  • Centralt samla X-data från kunder, anställda och andra intressenter vid varje kontakt i ett enhetligt system.
  • Koppla X-data till verksamheten och processerna för att förstå varför saker händer, upptäcka dolda trender och sedan automatiskt ge rekommendationer för att korrigera det som inte fungerar och lyfta fram det som går bra.
  • Agera vilket leder till att kunder stannar längre, köper mer och delar mer med sina vänner – och anställda som presterar mer, bygger en positiv kultur och blir ambassadörer för sitt varumärke.
  • För kundupplevelser har SAP lanserat ”Experience Management for SAP C/4HANA”. Det är en molnbaserad lösning för hantering av vad kunderna tycker om företagets försäljning, marknadsföring, handel och service.

För medarbetarnas upplevelser finns tre nya lösningar som förvandlar befintliga HR-plattformar till mer handlingskraftiga och företagsövergripande system. Lösningarna byggs in i HR-systemen och samlar in medarbetarnas upplevelsedata under hela anställningstiden.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fake news är en rejäl utmaning för unga