Keymetrics

Så här ska Google stoppa användningen av kakor och fingerprinting

Under konferensen Google I/O bekräftades det som vi skrev om tidigare – att Google sätter in dödsstöten för kakor i en uppdatering av Chrome.

Google vill följa med trenden att hjälpa internetanvändare att skydda sin integritet på nätet. Samtidigt tänker de slugt nog pusha för sin egna Google Advertising ID och Google User ID istället.

Google tänker helt enkelt göra det svårt för mätningar och spårning som använder tredjepartskakor. Det betyder att alla mätverktyg som använder tredjepartskakor måste nu tänka om.

Och nej, du kan inte falla tillbaka på att använda fingerprinting (eller fallback) för det tänker Google också sätta stopp för.

Google is making cookies more private and also adding new anti-fingerprinting technology to its browser. While some of the changes here are happening in the Chrome browser, developers, too, will have to prepare for this change and adapt their cookies to this new reality, skriver Techcrunch.

Utvecklare som vill fortsätta använda kakor på andra sajter än den egna domänen måste implementera SameSite-Cookie, en opt-in som gör att den egna kakan blir tillgänglig för andra. Om utvecklare inte väljer opt-in kommer SameSite att blockera förfrågan om att dela kakan. SameSite blir defaultläge i senaste versionen av Chrome.

This change will enable users to clear all such cookies while leaving single domain cookies unaffected, preserving user logins and settings,” Google explains in today’s announcement. “It will also enable browsers to provide clear information about which sites are setting these cookies, so users can make informed choices about how their data is used, förklarar Google.

Förutom att göra SameSite till default kommer Google börja experimentera med att bara skicka kakor över SSL. Tanken här är att göra det svårare (eller omöjligt) för hackare att fånga upp kakorna.

Liknande förändringar kommer att ske med Fingerprinting.

“Because fingerprinting is neither transparent nor under the user’s control, it results in tracking that doesn’t respect user choice. This is why Chrome plans to more aggressively restrict fingerprinting across the web. One way in which we’ll be doing this is reducing the ways in which browsers can be passively fingerprinted, so that we can detect and intervene against active fingerprinting efforts as they happen,” sa Google under konferensen.

Förutom att göra det mycket svårare att spåra användare tänker Google visa vilka företag som skickar annonser till dig. Med hjälp av ett tillägg (extension) ska Google helt enkelt visa vilka variabler som använts för att rikta budskapen samt information som adtech-företag, annonsörer, mätföretag and publicister som varit involverade i annonsen. Tillägget lanserar inom de närmaste månaderna.

Google lever på annonser och de tänker minsann inte skjuta sig själva i foten med ovan tilltag. För att själva kunna fortsätta rikta annonser och hjälpa annonsörer att nå sina målgrupper lägger de all krut på Google Advertising ID och Google User ID, unika identifierare som gör detta möjligt.

För Google är det ju ändå så att man spårar över 80 procent av webben idag så om andra misslyckas med att rikta, spåra och följa upp så betyder det ju bara att Google får mer affärer.

Här kan du läsa mer från Google. 

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Mobilen är både störst och minst