Keymetrics

Quester banar väg för röststyrda undersökningar med Alexa

Världen omfamnar röststyrda ai-högtalare som Alexa, HomePod och Google Home. Men inte många har ännu försökt använda tekniken för att genomföra undersökningar. Amerikanska Quester är en av de första som tänker testa.

Tanken är att kunna genomföra one-to-one-intervjuer med konsumenter som har Alexa i sitt hem.

Bolaget har utvecklat en ”inguistically-trained, AI-backed software moderator” som härmar en mänsklig moderator för att få konsumenter att ta dialoger med Alexa om deras vanor, attityder och mer.

Första piloten är redan genomförd med Conagra Brands i USA. I undersökningen frågade man konsumenter om deras upplevelser med olika matvaror.

Thanks to our forward-thinking partners at Conagra, we broke new ground with this project to become the first company to conduct consumer interviews utilizing an AI-backed moderator on a voice platform. Without a doubt, voice is the future of our industry. Quester was ahead of the times with our AI-backed moderator, and we’re out in front once again with the introduction of this Alexa skill, kommenterar Tim Hoskins som är vd.

Kommer att bli riktigt intressant att höra om ett första försök i Sverige. Skriv gärna till oss om ni håller på och utvecklar skills till Alexa för att kunna genomföra studier.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Krävs mer än data för att förbättra kundupplevelsen