Keymetrics

Qlik lanserar certifiering för dataläskunnighet

Den kostnadsfria certifieringen från Qlik vill hjälpa företag att göra sina anställda mer datakunniga.

Den fjärde industriella revolutionens största utmaning handlar inte om att samla data utan om att omvandla datan till konkreta insikter. Företag inom alla branscher behöver anställda som kan tillgodogöra sig insikter från data, för att bibehålla sitt värde och driva konkurrensfördelar. Det finns i dag ett betydande globalt kompetensgap till följd av att endast 24 procent av anställda på företag över hela världens anser sig trygga i sin kunskap att läsa, analysera och argumentera med data, skriver Qlik i sitt pressmeddelande.

Enligt Qliks Data Literacy Index är datakunskaper starkt eftertraktade. Mer än en tredjedel (36%) av företagsledare skulle vara villiga att betala mer för dataläskunniga medarbetare. Så då är det väl bara att hoppa på datatåget.

Målet är att certifiera så många som möjligt möjligt och intyga att de nu har de färdigheter som krävs föra att lyckas på en alltmer digitaliserad arbetsplats.

Potentialen för datadrivna beslut i en verksamhets alla roller och funktioner är enorm. Dataläskunnighet har bevisats ha en positiv påverkan på organisationers affärsvärde med upp till fem procent, så det är ingen överraskning att denna kompetens värderas högt. Vi ser fram mot att kunna hjälpa individer att demonstrera sin dataläskunnighet utan att inleda mer tekniska, dataanalyskvalifikationer som inte är lämpliga för deras nivå, säger Kevin Hanegan, Chief Learning Officer på Qlik.

Examineringen består av 70 frågor och mäter nivån på de datakompetenser som stödjer bättre beslutsfattande, inklusive att:

  • Analysera, ställa frågor, ta beslut och kommunicera med data
  • Tolka affärsbehov
  • Förstå hur data byggs, används och omvandlas för att kunna analysera och knyta tillbaka till affärsmål
  • Använda visualiseringar för att fatta datadrivna beslut

Efter den två timmar långa examineringen kommer de kandidater som godkänts att motta ett fysiskt certifikat och en digital stämpel för deras LinkedIn-profiler och CV:n som intygar deras förmåga att läsa, arbeta med, analysera och argumentera med data för arbetsgivare.

Här kan du läsa mer. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Youtube firar 2 miljarder unika tittare