Keymetrics

Mobile-first blir standard på Google – största förändringen på flera år

I slutet av förra året gick Google ut med att över hälften av sajterna i sitt index var mobile-first. Idag kom beslutet att göra mobile-first till standard för alla domäner i sitt index.

Förändringen, som är den största på flera år, slår igenom den första juli i år.

När en ny domän ska bli indexerad kommer Google skicka ut sin mobilbot för att spindla sajten. Och allt mobilvänligt innehåll kommer att indexeras först, användas för att förstå strukturen och för att visa snippets i sökresultaten, när det är relevant.

Snippet är en liten inforuta som visar mer av ditt innehåll direkt i sökresultatet.

För Google handlar förändringen om ren överlevnad då en allt större andel av sökningarna som görs på Google är med en mobil. Att då anpassa resultaten efter dessa enheter är ett logiskt och nödvändigt steg i utvecklingen.

We’re happy to see how the web has evolved from being focused on desktop, to becoming mobile-friendly, and now to being mostly crawlable and indexable with mobile user-agents, kommenterade Google.

Så vad händer om jag redan har en webbsida som måste anpassas?

Google svarar: ”For older or existing websites, we continue to monitor and evaluate pages based on the best practices. We notify site owners through Search Console once they’re seen as being ready.”

Du måste alltså agera och förändra hur du hanterar din webb.  Här kan du läsa mer om hur du ska anpassa dina sidor för mobile-first. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook ändrar om i nyhetsflödet för både annonser och inlägg