Keymetrics

I kölvattnet av GDPR dyker det upp spännande startups – som förmedlar personliga data

Hur kan du få data från konsumenter utan att stångas med GDPR eller andra kommande regleringar. Jo, byta data mot pengar såklart.

Om jag ska sia så tror jag att vi alla i framtiden valt en eller flera tjänster (personal data traders) som hanterar och säljer vår personliga data. Vindarna blåser åt det hållet hur man än ser på det.

Ett amerikanskt företag försöker nu att knäcka nöten och på kuppen håva in miljarder. Det är Veriglif som utvecklat en helt ny plattform där konsumenter möter företag som vill åt deras data. Veriglif sätter sig i mitten och hanterar både förfrågningarna och utbetalningar som incentives till konsumenterna.

Enligt bolaget konkurrerar de inte med varken researchföretag, databolag eller andra intressenter inom segmentet ”insights”. Vad de vill göra är att tillhandahålla plattformen som gör att alla där kan komma överens.

Plattformen validerar, länkar, lagrar och hantera transaktioner för all data som konsumenten godkänt att hen vill dela med sig av. Det gäller beteendedata, transaktioner, geolokalisering, sociala medier och attityd. Där konsumenten hela tiden har full kontroll över vilka data som lagras och till vem den delas.

Med konsumentdatan kan du optimera riktade undersökningar, målgruppsanalyser, personaliserad marknadsföring och mer – allt inom ramen för GDPR.

Plattformen bygger på IBM Hyperledger (blockchain), APIer, AI-drivna lagerlösningar och en transaktionsportal.

Significant demands worth billions of dollars for verified, accurate, and permissioned consumer data that meets the requirements of increasingly stringent privacy legislation.
There are today no existing platform that offers validated, privacy-compliant data linked to the same consumer across multiple suppliers that also pays incentives to the consumer, kommenterar Veriglif.

Det ska bli spännande att se om de kan få sin plattform att flyga. Då lär nog fler och större aktörer hänga på för att nu inte missa tåget.

Än så länge har Veriglif fått så kallat seed-kapital för att köra igång och har även en crowdfunding-kampanj igång.

Här förklarar grundaren mer om sin idé:

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Vi har blivit alldeles för bekväma”