Keymetrics

Färre använder en annonsblockerare på desktop – men i mobilen dubblar antalet

Andelen internetanvändare som har en annonsblockerare är på den lägsta siffran på tre år, visar en ny undersökning.

Enligt Association for Online Publishing, som analyserat data mellan Q1 2016 och Q4 2018 hos flertalet publicister, är det allt färre som använder en annonsblockerare på desktop. Men på mobilen ökar antalet.

Användningen på desktop minskar stadigt från drygt 30 procent i Q2 2016 till drygt 20 procent i Q2 2018.  Däremot dubblar antalet användare som blockerar annonser i mobilen till 2,4 procent.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Publicis Groupe köper Epsilon för 41 miljarder kronor