E-handeln i Norden växer så det knakar

Salesforce senaste e-handelsrapport visar att e-handeln i Norden växte med hela 25 procent under första kvartalet jämfört med föregående år.

Det är den högsta tillväxten som uppmätts jämfört med alla andra regioner i rapporten och kan jämföras med tillväxten i Tyskland och Frankrike som både låg på 12 procent.

Den positiva tillväxten i Norden beror på en rad olika faktorer, men det råder inget tvivel om att transformativa teknologier likt artificiell intelligens är en bidragande faktor. Forskning visar på att teknologi såsom AI erbjuder företag en fantastisk möjlighet att leverera mer personliga och användbara rekommendationer, mer effektiva körningar och högre omsättning och omsättningstillväxt, säger Lars Grønkjær, regional vice president, Salesforce commerce cloud.

Särskilt intressant ur mitt perspektiv är även det faktum att shoppare som hade möjlighet att dra nytta av rekommendationer från Salesforce AI-förstärkta analystjänst Einstein handlade varor för 26 procent mer än de som inte hade det alternativet. Något som visar att AI skapar ett mervärde för både kunder och företag, genom relevant insikt och personlig dialog, förklarar Lars Grønkjær.

Ökad trafik tack vare mobilen

Enligt rapporten sjunker trafiken från både datorer och surfplattor, till förmån för mobila enheter. Återförsäljare i Norden uppmätte en trafikökning på 17 procent under första kvartalet i år. Mobiltrafiken ökade med hela 40 procent under första kvartalet. Trafiken från dator- och surfplattor minskade med 11 procent respektive 7 procent.

Siffrorna visar även att den tid som kunderna använder per besök till en webbshop har minskat med 30 procent sedan 2014, från 6,5 minuter till 4,2 minuter. Även andelen trafik som kommer från sociala plattformar minskar. Bara fyra procent av mobiltrafiken i Norden kom via sociala medier under det första kvartalet i år. Det är den lägsta andelen på två år och långt under det globala genomsnittet på 8 procent.