Keymetrics

Breakit hoppar bakom betalväggen med alla andra

Breakit som satsat på klickvänliga ekonominyheter har svårt att få till affären. Nästa steg är att låsa in artiklarna så som Dagens Media, Resumé och andra branschtidningar redan gjort.

Hatten av för Breakit som än idag försöker trotsa nyhetsbranschen med att satsa på megavinst. Men sanningen är ju den att ingen tjänar på nyheter idag om du inte är en aggregator som Apple, Facebook eller Google förstås. Eller om du lyckas slussa läsare från tidningen till en kringtjänst, som Schibsted gjorde med Blocket.

Först var det free-for-all när Breakits vassa journalistik skulle döda Dagens Industri och flytta över alla annonsörer. Sen var det events och fräcka seminarier som skulle dra in kosingen. Därefter jobbannonser á la galore som skulle tippa över skålen. Nu med sista andetaget är inlåsta artiklar räddningen. Stefan har jag missat något? Hoppade ni över e-handel? 

Du kan såklart indirekt tjäna på branschnyheter som Bonnier. Genom Bonnier-ägda Dagens Media och Resumé har koncernen en direktkanal ut till Sveriges alla annonsörer och mediebyråer där de kan sprida innehåll om hur – genialisk Peder och KIT är – och hur de kan med sin data nå alla omöjliga målgrupper. Men även här måste Bonnier betala miljonbelopp varje år för att hålla dessa branschtidningar vid liv.

I den här artikeln har Dagens Media intervjuat Breakit om varför de låser in sina artiklar.

Så hur sjutton kan då vi på Dagens Analys fortsätta? Jo, vi är eldsjälar som har minimala kostnader som håller oss ovanför vattenlinjen. Inga anställda, inget kontor och ingen kaffemaskin. Bara varsin laptop och en internetuppkoppling.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Desto mer han skänker bort desto mer tjänar han