Keymetrics

Annonsering i poddar förväntas fördubblas 2022

WARC har släppt en spännande rapport med en analys av poddmarknaden idag och utvecklingen fram till 2022

Podcasts annonsmarknaden förväntas omsätta 1,6 miljarder dollar – vilket motsvarar 15 miljarder svenska kronor – över hela världen år 2022, nästan dubbelt så mycket som de omsatte 2018 i år enligt prognoser från PwC.

När WARC analyserar sin mediedata ser man att poddar kommer ha en andel på 4,5 procent av de globala marknadsandelarna för ljudannonser, upp från från 1,9 procent år 2018.

Den starka tillväxten i podcastintäkterna betyder inte nödvändigtvis att de kommer ta över radiomarknaden. Till skillnad från radio är podd ett format som man lyssnar på när man själv vill, med en mycket engagerad målgrupp, som annars svår att nå. Detta betyder att poddar erbjuder annonsörer möjlighet att nå sin publik via ett media de har valt att engagera sig i direkt och ofta har en stark affinitet med.

Om denna tillväxt kommer att realiseras beror på vilken framgångens annonsörer kommer att ha med det nya formatet. I dagsläget lägger man mest av sin experimentella budget i poddanannonsering. Men intresset finns, Ford har tidigare arbetat med Gimlet Medias StartUp podcast i ett försök att driva köp i en ”ägd” miljö som kompletterar en podcasts berättelse. Detta sätt att annonsera lyfte varumärkeskännedom och köpintention avsevärt.

Du kan läsa rapporten här Global_Ad_Trends__Podcasts

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet