Keymetrics

Söktjänsten för marknadsdata fyller på kassan

Svenska Stravito, vars SaaS-tjänst hjälper bolag att samla och strukturera sin marknadsdata, tar in ytterligare 58 MSEK.

Stravito har sedan tidigare tagit in 22 MSEK bland annat från Creades och Inventure. I och med dagens runda har bolaget totalt tagit in 80 MSEK i externt kapital.

Stravito erbjuder en tjänst som kan liknas vid en intern sökmotor, där sälj-, och marknadsinformation lagras i molnet och görs sökbar och därmed tillgänglig för ett bolags anställda runtom i världen. Anställda ska kunna arbeta mer effektivt med insikter och kunskaper stannar kvar i bolaget även om anställda flyttar.

Tittar vi globalt på samtliga branscher köps det in research,- och marknadsdata för 58 miljarder dollar årligen. Hur man sen använder den här informationen avgör dessa bolags förmåga att överleva. Men att använda research,- och marknadsdata på ett effektivt sätt är något som de flesta globala storbolag brottas med. På bara 18 månader har Stravito anslutit sju globala konsumentvarubolag, däribland franska Danone, och vi ser en enorm efterfrågan på marknaden. Med den här investeringen kommer att vi vidareutveckla vår tjänst och möta det stora intresset vi ser, säger Thor Olof Philogène som är vd.

Stravito grundades 2017 av Andreas Lee och Anders Örbom, grundare av marknadsundersökningsföretaget Norm, och före detta iZettle-cheferna Thor Olof Philogène och Sarah Lee. Idag arbetar 20 personer på Stravito. Bolaget har förutom huvudkontor i Stockholm, även kontor i Malmö och i Amsterdam.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Generation Z föredrar att höra om nya produkter på Instagram