Keymetrics

Så här kan en robot öka antalet besökare till sociala medier

I strävan efter att synas köper influencers både följare och klick. När jag upptäcker att en anonym robot lämnat spår i en loggfil väcks frågan om hur den hjälper till att skapa trafik.

I den här artikeln visar analysexperten Fulton Yancy hur han med system och verktyg kan få fram information över anonyma robotar som driver trafik till utvalda kanaler.

Den anonyma roboten som blev hittad

En parkerad domän, som saknar inkommande länkar eller andra trafikkällor, får trots detta inkommande trafik. Bland annat finner vi Googles robot, som med DNS-data hittat domänen, men främst är det robotar som söker av IP-nummer på internet som besöker domänen.

Ett kännetecken på sådana robotbesökare är att det saknas en hänvisare och att de i de flesta fall har en obskyr s.k. ”user agent”.

Så här hittar jag var roboten kommer ifrån

En WHOIS uppslagning visar att den lite märkliga ”besökaren” kom från en VPS (virtuell privat server), inte mycket till information men ytterligare ett tecken på att det är en robot.

Shodan visar vägen

En uppslagning i Shodan gav direkt svar på vem som drog nytta av VPSen och samtidigt en tydlig indikation på varför roboten anropade andra IP-nummer.

Det visar sig att en 302 kod på servern automatiskt pekar varje besökare vidare till en sida på Facebook.

Roboten hjälper influencern att mata besökare till sin sida

En uppslagning i Netcraft gör klart att det är influencern som står bakom VPSen och anropar den vilande domänen.

Syftet med att ha en robot som anropar en vilande och dessutom oannonserad domän förefaller märklig, tycker jag. Kanske är det en beundrare som vill på sitt egna sätt hjälpa influencern att bli större genom att driva trafik? Eller är det influencern själv som skickar in ”besökare”? Eller är det nätverket som influencern tillhör som vill ge sitt stöd?

Detta är ett case som visar hur enkelt det är att själv styra över sitt öde med vad jag kallar för automatiserad robottrafik. Frågan är bara vem som egentligen kan dra nytta av detta då det blir fler besökare, men inga sociala konverteringar.

Artikeln är skriven av:

Fulton Yancy
Webbanalys.se

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sociala medier väger tyngre än din bästa kompis