Keymetrics

Häng med när vi testar Gröna Lunds nya åkattraktion

Igår höll Gröna Lund sin årliga pressträff, där årets nyheter presenterades. I år stod så klart åkattraktionen Snake i centrum, och för första gången gör de en storsatsning på en attraktion som bara kommer finnas ett år. Vi pratade med Gröna Lunds VD Magnus Widell, som sedan även åkte med när vi tog en provtur. Häng med!

Årets pressträff drog ett 70-tal personer, och utöver Snake presenterades även årets konsertprogram samt alla andra aktiviteter som nöjesparken anordnar under säsongen. Just konserter har blivit ett stående inslag och i år är inte mindre än 68 konserter inplanerade med bland annat Sting, Lenny Kravitz, Robert Plant, Wiz Khalifa, Smashing Pumpkins, Veronica Maggio och många fler. Man genomför dessutom 89 danskvällar, 4 nya barnföreställningar samt 10 sommarkryss med Gry Forsell.

Nytt för i år är dock att den nya åkattraktionen endast kommer finnas under den här säsongen, därefter plockas den bort. Anledningen är att Gröna Lund just nu håller på med ett treårs-projekt för att bygga en enorm berg- och dalbana med projektnamnen Blue Harvest. För att få plats med den nya banan har 30% av byggnaderna rivits, samt ett stort hål grävts för att kunna ha på- och avstigning under jord. I väntan på den nya attraktionen har man därför gjort en kortinvestering i karusellen Snake.

Det är dock inget litet enkelt åk man valt att investera i. Besökarna lyfts 40 meter upp i luften, och snurrar runt i upp till 80 km/h, vilket utsätter kroppen för 4,3 G-krafter. Åkturen är ”bara” 90 sekunder, men känns betydligt längre vill jag lova.

Jag frågar Magnus om hur tankarna gick när de satsar stort på en attraktion som enbart kommer finnas i ett år.

Vanligtvis tar det ett par år att hämta hem en investering i en ny attraktion, men eftersom det här är något unikt hoppas vi kunna locka fler besökare, och därmed få en bra ROI på Snake i alla fall, säger han och fortsätter. Vi satsar lika hårt på marknadsföring för den här attraktionen som vi gjort med tidigare års nyheter. Vi har tagit fram en hel reklamfilm med en orm som slingrar sig genom nöjesparken, och den syns nu i flera olika medier såväl i delar som i sin helhet, allt för att skapa hype inför lördagens högtidliga öppnande av Gröna Lund.

Vad som händer med Snake efter säsongen återstår dock att se. Eventuellt hamnar den på någon av koncernens andra nöjesparker (Kolmården eller Furuvik) alternativt säljs den till någon annan park på den internationella marknaden. Redan i år har exempelvis de radiobilar som tidigare fanns på Gröna Lund nu flyttat till Furuvik där de roar såväl barn som vuxna.

Givetvis fick vi passa på att åka Snake också, och jag fick tillfälle att åka tillsammans med Magnus, som under åkturen passade på att kommentera upplevelsen. Väl nere på marken skakade benen av adrenalin, medan händerna värkte efter att krampaktigt hållit i handtagen.
Kommer jag då åka den igen undrar du så klart? Självklart! Det här var en magisk upplevelse som jag ser fram emot att få uppleva igen!

Är du nyfiken på hur det ser ut när man åker Snake? Nedan ser du en film där du får ”passagerarvyn” från att åka med.

Men du vill så klart se hur jag och Magnus reagerar under åkturen. Spana in när vi vilt skrikandes snurrar runt i 80 knyck, och fundera sedan om du själv vågar testa.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook Pay
Facebook rullar ut sin Swish-utmanare