Keymetrics

Google vill förenkla programmatiska köp med First-Price auktioner

Google vill förenkla köp av programmatiska annonser och byter därför till first-price auktioner i Google Ad Manager, det meddelar bolaget på sin blogg.

Tidigare har de programmatiska köpen utgått från en second-price modell där budgivaren inte att behövt betala det pris man angett. Den nya förändringen till en first-price modell innebär att de högsta budgivaren betalar det pris som erbjudits.

Läs också: Är first price-auktioner lösningen på transparensproblematiken?

Syftet är att minska komplexiteten i köp av programmatiska annonser och skapa en rättvis och transparent marknad för alla.

Bild från Google

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Marjan ska öppna AI:s ”svarta låda”