Keymetrics

Google tog bort 2,3 miljarder ful-annonser under 2018

Google kämpar i motvind för att ta bort annonser som strider mot deras policy. Hela 2,3 miljarder annonser gick upp i rök när Google gallrade bland allt som publiceras.

Kategorier som toppade listan över borttagna annonser inkluderar hälsotjänster för missbrukare, fejkad tech support, biljettförsäljare, kryptovalutor och reparation av garagedörrar.

Bakom annonserna gömmer sig också publicister och app-utvecklare. Hela 734.000 publicister togs bort från Googles annonsnätverk och 1,5 miljoner appar.

Förutom kategorier som inte är tillåtna av Google finns det de som vill sprida fejkade nyheter. Google tog bort annonser från 1,2 miljoner sidor, 22.000 appar och 15.000 sajter som räknas in i kategorin fejkade nyheter eller information som sprider hat, omoral och mer.

Helt otroligt vad mycket tid mänskligheten spenderar på att lura, bedra och sprida hat. Det är en massa timmar som gått åt att skapa alla dessa sajter, appar och annonser. Hoppet om snabba cash lockar fortfarande såklart och på nätet är ju allt möjligt, på gott och ont.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här ska Amazon dominera vardagsrummet