Keymetrics

Framgångsrik content marketing kräver SEO-satsning

Er genomtänkta och proffsigt utformade content marketing-satsning når inte sin fulla potential om den inte rankar bra i Google. Syns man inte i Google tackar man nej till en stor bit av kakan, så är det bara.

 SEO är en otroligt bra trafikdragare om man behärskar alla för- och nackdelar. Christian som skrivit artikeln är en expert och i utbyte mot att vi kunde publicera hans insikter fick han en länk till sitt företag. Om du vill dela med dig av dina insikter ska du maila till redaktion@dagensanalys.se. 

För att synas på topplaceringar i Googles sökresultat räcker det inte med att man producerar content som är välskrivet och läsvärt. En rad faktorer samverkar när Googles sökalgoritm värderar hur relevant en webbsida är. Om ni vill lyckas tämja den här ”maskinen” behöver ni förmodligen ta hjälp av någon som behärskar alla ingående delar – och kan få dem att snurra tillsammans.

Google är en enorm plattform för content

Ingen har väl missat att Google är världens största sökmotor. Det innebär i praktiken också att Google är en enorm plattform för content, vilket man kanske inte alltid tänker på. Svenska konsumenter gör uppemot 70 miljoner sökningar Google. Varje dag!

I de här siffrorna döljer sig ett enormt sug efter bra innehåll. Och därmed är vi framme vid påståendet från inledningen: En content marketing-satsning som inte syns i Google är inte närvarande på världens största plattform för content.

Här finns ju uppenbarligen en stor tillgång av potentiella besökare och kunder, men de kan inte hitta ert content. Alltså finns här en potential som ni inte tappar av. Varför inte?

Exponering som räcker länge

När ni annonserar i sociala medier, på olika innehållsnätverk, med native advertising och många andra kanaler, genereras trafik bara så länge ni trycker på gasen. När ni stryper utgiftsströmmen, stryper ni också trafiken till ert innehåll. Men trafiken från Google fortsätter att flyta in långt efter att annonsbudgeten är slut.

När ni en gång har lyckats placera en webbsida med bra synlighet i sökmotorn, kommer den att finnas där under lång tid framåt. På så sätt är Google den enda content-plattformen som kan ge ert content nya besökare under flera år efter att den specifika content marketing-satsningen är avslutad.

Marknadsföring i allmänhet är en kostnad, men SEO är en investering. När ni satsar på bra SEO betyder det att nu investerar i er egen fastighet – istället för att klistra affischer på någon annans vägg.

Det är därför som SEO måste vara en del av varje framgångsrik satsning på content marketing. Allt annat är suboptimering.

Många bitar samverkar för bra SEO

Googles sökalgoritm är mycket avancerad idag, och den har ett enda syfte: att försöka lista ut vilken webbsida som är det bästa alternativet för den som skriver in en viss sökfras i Google.

För att göra den bedömningen tittar Google nuförtiden inte enbart på hur många länkar som pekar in till sidan, vilket var utgångspunkten för hela den fantastiska historien bakom Google. Inte heller är det enbart webbsidans textinnehåll som utvärderas. Sökmotoroptimerat content är alltså inte hela svaret på hur man får till bra rankning.

Andar bitar som behöver täckas in är sökordsanalysen, så att man optimerar på rätt sökfraser. Sajten behöver byggas med en teknik som inte lägger hinder i vägen. Här finns noggranna riktlinjer från Googles sida. Det handlar bland annat men inte enbart om sidans laddningstid. Även sidans användarupplevelse (UX) vägs in i utvärderingen, eftersom den ju bevisligen kommer att påverka nyttan för Googles användare.

Våga be om hjälp

Det är alltså en hel del saker man behöver implementera om man vill lyckas i kampen om det kostnadsfria annonsutrymmet i den välbesökta sökmotorn. Det är just det här som en kunnig, ”full stack” SEO-byrå har koll på. Dels vad som måste göras, men även hur det ska infogas i era existerande processer.

Med andra ord, om du vill att er satsning på content marketing ska nå sin fulla kraft, kan ni inte ducka för det organiska söket. Och för att få er rättmätiga del av söktrafiken, behöver ni antagligen ta in hjälp av en fullfjädrad SEO-byrå.

Artikeln är skriven av:

Christian Rudolf, som startat Topdog. En full stack SEO-byrå.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Salesforce köper in sig i WordPress