Keymetrics

Facebook personifierar nyhetsflödet – användarna får mer kontroll

Facebook har gjort ett antal uppdateringar kring nyhetsflödet som ska ge användarna mer information och kontroll över sitt flöde.

Företaget introducerar ”Varför ser jag den här posten?” – första gången man har byggt information kring hur rankingen fungerar rakt in i appen. Det innebär att man kommer att kunna klicka på poster – och annonser för den delen – och få en kontext för varför de dyker upp samt kunna personifiera sitt flöde ytterligare.

Utöver detta tillkommer ett antal uppdateringar till ”Varför ser jag den här annonsen?

Målet med nyhetsflödet är att visa användarna de poster som är mest relevanta för dem. ”Varför ser jag den här posten?” hittas i rullgardinsmenyn i högra hörnet av en post och kommer att förklara hur tidigare interaktioner påverkar rankingen av poster i nyhetsflödet.

Specifikt kommer du att kunna se:

  • Varför du ser en specifik post i ditt flöde – till exempel om posten är från någon du blivit vän med, en grupp du gått med i eller en sida som du börjar följa.
  • Vilken information som generellt sett har det högsta inflytandet över ordningen på poster, inklusive. (a) hur ofta du interagerar med poster från folk, sidor eller grupper; (b) hur ofta du interagerar med en specifik typ av post, t.ex. videos, foton eller länkar; (c) populariteten av posterna som delas av människorna, sidorna och grupperna du följer.
  • Genvägar till kontroller, som visa först, sluta följa, inställningar för nyhetsflödet och sekretessgenvägar.

Här kan du läsa mer från Facebook.

Eller se nedan videoklipp som förklarar hur det hela fungerar:

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Comscore är först ut att certifieras för Mobile Web Viewability