Keymetrics

Begagnade kläder lyfter på nätet

Försäljningen av begagnade herrkläder ökar mest, följt av damkläder och barnkläder, berättar Tradera. Konsumtionströtthet och klimatångest tros ligga bakom utvecklingen.

Varje dag byter 7 587 begagnade klädesplagg garderob på Tradera. Mest växer försäljningen av begagnade herrkläder som ökar med hela 31 procent, följt av damkläder (21 procent) och barnkläder, som ökar med 10 procent. Även skor och accessoarer växer starkt med 31 respektive 28 procent.

– Vi ser att HUI´s utnämning av det begagnade plagget som Årets Julklapp var startskottet på den här starka utvecklingen. Jag tror det fick många att tänka till kring sin konsumtion, inte bara inför jul utan överlag, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

De mest populära modemärkena på Tradera är Odd Molly, Gant och Acne. De klädtyper som ökat mest i försäljning är huvtröjor, jumpsuits och T-shirts. Dyraste väskan som sålts hittills är en Chanel-väska som gick för 26 000 kr och dyraste damplagget hittills i år är en ACNE skinnjacka som gick för 9 000 kr.

Topp sökta modemärken på Tradera

1 jan – 31 mars 2019

1. Odd Molly
2. Gant
3. Acne
4. Fjällräven
5. Ralph Lauren
6. Michael Kors
7. Louis Vuitton
8. Filippa K
9. Rodebjer
10. Peak Performance

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Styrelseordförande i Sveriges Annonsörer: ”De måste vara relevanta och avvikande”