Keymetrics

3 reklamfilmer som vi älskar eller hatar

I dagens konkurrensutsatta marknad måste varumärken stå ut för att synas, och ibland går de över gränsen med sina reklamfilmer.

Här är tre av de mest kontroversiella reklamfilmerna som släppts de senaste åren.

1. Pepsi: ’Live for now’ (2017)

Kanske den absolut största floppen någonsin. I reklamfilmen får vi se Kendall Jenner som lämnar en modevisning för att delta i en demonstration. Hon går fram till en polis, ger honom en Pepsi varpå alla blir glada och börjar kramas. Pepsi fick ta emot enorm kritik för att bagatellisera och förlöjliga frihetskämpar världen över, samt trivialisera problematiken kring polisbrutalitet.  Reklamfilmen låg ute i 24 timmar, sedan meddelade Pepsi att de drog tillbaka reklamfilmen.

2. McDonalds: Fillet-O-Fish (2017)

I reklamfilmen får vi se en son som frågar sin mamma om sin avlidne far. Det visar sig att det enda de hade gemensamt är att fiskhamburgaren är deras favorit. Efter att mer än 150 personer klagat på annonsen bestämde sig McDonald att dra tillbaka den 90 sekunder långa reklamfilmen.

”It was never our intention to cause any upset. We are particularly sorry that the advert may have disappointed those people who are most important to us — our customers,” kommenterar McDonalds.

3. Gillette: ’We believe’ (2019)

Kanske en av årets mest omtalade reklamfilmer som väckt starka reaktioner – både positiva och negativa. Reklamfilmen har i skrivandes stund över 30 miljoner visningar och 1,4 miljoner ”ogillningar”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Svenska Spel har bäst rykte bland spelbolagen