Keymetrics
Foto: TV4

TV4 Play överger cookies för att rikta reklam

TV4 Play lanserar egenutvecklad teknik för riktade annonser och överger därmed användandet av cookies. Den nya tekniken ökar den potentiella räckvidden.

Cookies har länge varit standarden för lagring av information om internetanvändare och därmed den främsta källan för att rikta annonser mot specifika användare. De senaste åren har dock både webbläsare och mobiltillverkare kommit att begränsa användningen av cookies, något som inneburit växande utmaningar för både annonsörer och publicister.

Egen teknik för att rika annonser

Mot bakgrund av detta har TV4 Play tagit fram en egen teknik för att rikta annonser. Den nya tekniken är inte beroende av cookies, utan styr direkt mot TV4 Plays 4,7 miljoner användarkonton. Detta möjliggör utökad volym av möjliga annonsvisningar och ökar annonsörernas potentiella räckvidd.

Cookies är fortfarande standarden för att rikta annonser, trots att det är en teknik som inte är framtidssäkrad. Därför är det naturligtvis extra roligt att vi, med egen teknik, hittat ett sätt att angripa problemet och därmed skapa långsiktiga förutsättningar för ett effektivt annonserbjudande. I slutändan förbättrar vi med den här tekniken användarvänligheten och gör TV4 Play mer personaliserad och relevant för våra miljontals användare, säger Carl Waldenor, affärschef, TV4 Play.

För annonsörerna möjliggör TV4 Plays nya målgruppsteknik en utökad volym av potentiella annonsvisningar som kan riktas mot målgrupper, då alla tekniska nackdelar och flaskhalsar som förknippas med cookies försvinner. Precis som i tidigare lösning verifieras alla användare som annonsörerna kan styra mot av mot Bisnodes register, så att reklamkampanjer endast styrs mot riktiga personer.

Att vi nu lämnar cookies bakom oss och börjar styra direkt mot våra inloggade användare tror vi kommer öka annonsörernas potentiella räckvidd i målgrupper hos oss, vilket kommer ge ökad effekt av målgruppsköp på TV4 Play. Våra programmatiska köpare kan fortfarande använda cookies att rikta sina annonser på via sin DSP, men vi kommer själva inte längre rikta annonser med hjälp av cookies, säger David Matsson, digital affärschef, TV4.

Reklamblockerare och webbläsare

En anledning till att allt fler publicister väljer att överge cookies är antalet reklamblockerare. I Sverige är det över 25 procent som väljer att installera en reklamblockerare. En annan är att allt fler webbläsare, som Safari från Apple och Firefox från Mozilla och Edge från Microsoft helt enkelt tar bort cookies per automatik.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Mailchimp och Shopify skiljer sig och bråkar nu om vem som var dum