Snap och Google lanserar gaming för att äta av miljardkakan

När nu alla onlinejättar har video handlar nästa stora satsning om gaming. Något som både Snap och Google tänker lansera inom kort. Och belöningen, om de lyckas, är enorm. Vi spelar nämligen för över hundra miljarder dollar varje år.

Ryktet om Google gaming-satsning säger att spelen kommer att lagras i molnet och vara nåbar via Chrome i både mobilen, plattan och datorn. Om du har Android lär det flyta på rejält bra.

Snap har döpt sitt projekt till ”Project Cognac” och ska ge tredjepartsutvecklare möjligheten att ta fram spel som spelas i Snapchat-appen.

Marknaden för videospel är enorm. Bara under förra året drog den in $137.9 miljarder dollar, där hälften kom från mobilspel. Enligt experter kommer mobilen stå för hela 60 procent år 2021.

Och för både Snap och Google handlar det inte bara om en möjlighet att få sin andel av den lukrativa gaming-kakan utan också visa för sina användare att de inte är efter sina konkurrenter. Både Amazon (som äger Twitch), Facebook (med fliken Gaming) och Microsoft med Xbox har redan färdiga plattformar och miljontals användare.

För annonsörer handlar det om att nå ut i nya miljöer och till nya målgrupper. Inte målgrupper per se men i nya situationer där köpsuget är ett annat. Och ja, det handlar fortfarande om att vara relevant. Det går inte att dra till med en annons för Silja Line buffé när konsumenten vill prata om Grand Theft Auto.