Keymetrics

McDonalds går high tech för att anpassa sig till kunderna

McDonalds satsar på big data och förvärvar ett techbolag som ska göra interaktionen med kunderna mer personlig. Prislappen ligger på 300 miljoner dollar.

McDonalds köper det israeliska bolaget Dynamic Yield, vars teknologi hjälper marknadsförare att skräddarsy interaktionerna med kunderna efter deras behov.

Snabbmatskedjan uppger att de ska använda bolagets teknologi för att förbättra den digitala menyn för Drive Thru-kunderna. Den digitala menyn ska visa mat som baseras på bland annat väder, tid på dagen och trendande maträtter.

With this acquisition, we’re expanding both our ability to increase the role technology and data will play in our future and the speed with which we’ll be able to implement our vision of creating more personalized experiences for our customers, kommenterar Steve Easterbrook, CEO på McDonalds.

Den nya tekniken förväntas rulla ut på restauranger i USA under 2019 för att sedan expandera till internationella marknader. De kommer även att integrera tekniken i alla sina digitala erbjudanden, såsom expresskiosker och deras egna app.

Det israeliska bolaget Dynamic Yield grundades för sju år sedan och har kontor i Tel Aviv och New York. Bland deras kunder finns IKEA och URBN.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Stora förändringar i svenskarnas shoppingvanor på nätet