Keymetrics

Konsultjätten slukar ännu en digitalbyrå

Accenture ska köpa danska Hjaltelin Stahl, en kreativ digital byrå specialiserad på marknadsföring över flera kanaler och kundupplevelser.

Byrån kommer efter förvärvet att bli en del av Accenture Interactive, och därmed stärka Accenture Interactives verksamhet och erbjudande i Norden.

Hjaltelin Stahl grundades 2003 och är en av Danmarks större oberoende byråer. 2019 utsågs byrån till Danmarks bästa byrå för fjärde året i rad av Mylmage, en årlig undersökning där över 700 marknadsföringschefer deltar.

Hjaltelin Stahl har cirka 150 anställda, från kreatörer och visuella designers till producenter, tekniker och kommunikationskonsulter specialiserade på reklam, sociala kanaler, filmproduktion och automatiserad marknadsföring.

Bland företag som anlitar byrån finner vi Arla, COOP, IKEA, Suzuki och Telia.

“Med hjälp av Hjaltelin Stahls expertis kommer Accenture Interactive förbättra sin förmåga att skapa och utveckla optimala kundupplevelser. Hjaltelin Ståhls team och erfarenheter kompletterar vår kompetens och stärker vår närvaro i såväl Danmark som övriga Norden”, säger Mattias Boman, Managing Director för Accenture Interactive i Norden.

Norden är en tillväxtregion för Accenture Interactive, både vad gäller att fostra kreativ talang och expandera sitt digitala erbjudande. Nyligen presenterades Adam Kerj som ny kreativ chef för organisationen, och kort därefter förvärvades de kreativa byråerna The World Loves och Kaplan i Sverige.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”TV och onlinevideo-reklamens framtid är ljudlös, eller är det precis tvärtom?”