Keymetrics

Ipsos tappar men ökar samtidigt organiskt

Undersökningsbolaget Ipsos tappade 1,7 procent för helåret 2018, men ökade samtidigt organiskt med 0,7 procent.

Intäkterna låg på 536 miljoner Euro under sista kvartalet 2018, en ökning med 4,5 procent jämfört med 2017. Bakom ökningen finner vi konsolideringen av GfK och Synthesio som Ipsos tog in i sin verksamhet.

Varumärke- och målgruppsmätningar, som är den största enheten, tappade 3,9 procent.

Det var med andra ord en blandad ekonomisk rapport från Ipsos med både sol och regn. Det tuffaste för bolaget var att få in GfK och Synthesio på ett bra sätt. Om företaget fortsätter med dessa synergieffekter kommer det sannolikt leda till en ökning av både intäkter och vinst under 2019.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Hela kundresan måste upplevas konsekvent och stämma överens med varumärket”