ICA och IKEA är i topp bland svenska kvinnor

YouGov BrandIndex visar att ICA och IKEA är de varumärken som flest svenska kvinnor har ett positivt intryck av. Lidl är det varumärke som har haft den mest positiva utvecklingen under året.

ICA är det varumärke som flest svenska kvinnor har haft ett positivt intryck av det senaste året. Det visar en årssammanfattning av YouGov BrandIndex som dagligen mäter cirka 300 varumärken.

Andra varumärken som svenska kvinnor har en positiv inställning till är IKEA och betaltjänsten Swish som hamnar på andra respektive tredjeplats.

I topplistan ser vi fortsatt både större och mindre svenska varumärken inom dagligvaror som Yes, Wasabröd, Västerbottenost och Kungsörnen, som är ett nytt varumärke på topp-10-listan.

Google som är ny på listan och hamnar på en nionde plats. Lidl har ökat mest i helhetsintryck.

De varumärken som har haft den mest positiva utvecklingen under året återfinns inom flera olika kategorier som detaljhandel, dagligvaror och resor.

Lidl har haft ett bra år och toppar listan på varumärken som har förbättrats sin ställning mest under året när det gäller helhetsintryck bland kvinnor.

Så här fungerar mätningen:

Yougov mäter 325 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland svenska allmänheten som ger sin uppfattning av olika varumärken.