Keymetrics

Höjdpunkterna från Orvesto Konsument 2018

Hur många har en digital röstassistent hemma? Hur stor andel kopplar upp sig på internet via mobilen? Vilka tjänster använder vi mest på internet? Svaret på dessa frågor får vi i Kantar Sifos stora medie- och målgruppsundersökning Orvesto Konsument 2018: Helår som släpptes för några dagar sedan.

Här är några av höjdpunkterna från rapporten.

Mobilen fortsätter att vara den största mediekanalen

Majoriteten av alla svenskar (78 procent) uppger att de kopplar upp sig på internet via mobilen varje dag. I åldersgruppen 16-44 år ligger siffran på hela 90 procent. Den största förändringen ser vi dock i åldersgruppen 65+ där andelen som använt mobilen för att komma ut på nätet nästan tredubblats på fem år, en ökning från 15 procent till 44 procent.

Användandet av digitala tjänster ökar

I takt med att antalet digitala tjänster ökar, ökar även användningen av dessa. Bland annat uppger 24 procent av svenskarna (1 884 000 personer) att de ibland eller ofta använder en digital tjänst. Ett exempel på en sådan tjänst är Kry, som 250 000 personer uppgav att de använt senaste kvartalet.

Facebook är fortsatt största medieplattformen

Bland sociala medier ligger Facebook fortfarande i topp och används av 60 procent av svenskarna i åldern 16-80 år. Dessa personer är aktiva på plattformen minst en gång i veckan.

På andra plats hittar vi Youtube som används av 50 procent av svenskarna i samma åldersgrupp. Motsvarande siffra för Instagram ligger på 43 procent och Snapchat 23 procent.

Fler intressanta fakta ur Orvesto Konsument 2018:

    • Intresset för E-sport håller i sig. 579 000 personer motsvarande 8% av alla svenskar 16-80 år spelar själva, eller tittar på, E-sport minst en gång per månad eller oftare.
    • De smarta TV-enheterna har tagit över i hemmet. 2 657 000 motsvarande 34% av svenskarna uppger att de har en smart-TV i hushållet. 1 739 000 personer, 22%, har en Apple TV och 2 022 000, 26%, har en Chromecast.
    • 26% uppger att de använder AdBlock på någon av sina digitala enheter (desktop/surfplatta/mobil), att jämföra med 20% i 2015-års undersökning.
    • Storytel är störst bland tjänster för digitala utgåvor. 669 000 använder Storytel minst en gång per kvartal.
    • Lyssnandet på podcasts fortsätter att öka. Idag uppger 45% av svenskarna 16-80 år att de lyssnar på poddar minst någon gång per kvartal.
    • Digital röstassistent. 4,7% av svenskarna, eller 361 000, i åldern 16-80 år uppger att de har en digital röstassistent hemma, exempelvis Google Home.
    • Användandet av Spotify fortsätter att öka, även om ökningstakten verkar ha avtagit något. 46% av befolkningen 16-80 år uppger att de använder Spotify minst en gång per vecka.

Hos Kantar Sifo kan du läsa mer om Orvesto Konsument 2018

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Strategy Awards och Google prisar bästa marknadsföringsuppsatsen