Keymetrics

Facebook Messenger populäraste sättet att dela innehåll

Privata meddelandeappar som Facebook Messenger och WhatsApp är den mest populära metoden för att dela innehåll, det visar ny forskning från GlobalWebIndex och We Are Social.

I studien framkommer det att tre av fem (63 procent) internetanvändare i Storbritannien och USA delar innehåll och rekommendationer via privata meddelandeappar. Lite mer än hälften (54 procent) använder öppna sociala plattformar för att dela innehåll, 51 procent word of mouth, 48 procent via SMS och 37 procent via e-post.

Läs också: Tips: Nu kan du radera meddelanden i Messenger

Facebook Messenger är den mest populära plattformen att dela innehåll på (82 procent), följt av WhatsApp (56 procent), Instagram (34 procent) och Snapchat (32 procent).

Underhållning, inkluderat musik och film, är den kategori som delades mest, följt av spel, kläder och elektronik.

André van Loon, research and insight director, We Are Social kommenterar:

This shift in consumer behaviour underlines how much marketing now comes through social media, and specifically dark social. Brands can have a big above the line push, but when it comes to consumers talking about the brands they like, the things they want to do or buy, and following others’ recommendations, more and more of that now happens in private apps and by sharing links

I studien tillfrågades fler än 3.000 internetanvändare i Storbritannien och USA, i åldern 16-64 år.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Poddprofiler kan prisas under Guldörat