Keymetrics

En av fem kan inte skilja sant från falskt på nätet

En av fem svenskar anser att de kan för lite om källkritik för att kunna bedöma om informationen de tar del av på nätet är sann eller inte.

Källkritik var en het fråga på många håll under 2018, som präglades av såväl en lång och intensiv valrörelse som mycket medial uppmärksamhet kring fake news, filterbubblor och riktad påverkan på nätet. För att ta reda på mer om svenskarnas kunskaper och inställning till källkritik har Telenor låtit Demoskop genomföra en undersökning bland totalt 2000 svarande runtom i landet.

Resultaten visar att cirka en av fem (18 procent) anser sig kunna för lite om källkritik för att kunna bedöma om de fakta, bilder eller annan information de tar el av på nätet är sann eller inte.

Vi ser att medvetenheten ökar, men att många fortfarande saknar verktygen för att navigera rätt i informationsflödet. Även bland de yngre, där den digitala mognadsgraden är högre, så är det bara varannan som tycker att de har lätt för att identifiera falska nyheter i flödet. Nätet är fantastiskt, men för att kunna få ut det mesta från tiden vi spenderar där så behöver vi även se till att alltid ha på oss den källkritiska hatten, säger Katarina Hamnholm, Nätpratsexpert på Telenor.

Undersökningen visar också att många är försiktiga med vad de delar vidare i sina flöden. Bara 15 procent uppger att de någon gång under det senaste året delade en artikel eller inlägg från en källa de inte känner till eller har kollat upp.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Digitala trender 2018 för B2B