Keymetrics

Annonsörer allt osäkrare på programmatiska köp

En tredjedel av annonsörerna minskade sina programmatiska köp under 2018 visar en ny studie. Det är osäkerheten kring var annonserna visas som ligger bakom ändrade attityder till programmatiska köp även om tekniken fortsätter att locka.

Det är undersökningsföretaget MediaRadar som genomfört en studie bland de största amerikanska annonsörerna. En tredjedel av annonsörerna minskade sina programmatiska köp under 2018. Företag som Ebay, Walmart, Spotify och Nestlé minskade sina programmatiska köpen med över 50 procent.

Efter förra årets skandaler där det visat sig att bland annat Youtube och Facebook publicerat annonser i samband med tvivelaktigt material börjar annonsörerna bli försiktigare. Men det är inte tekniken man ställer sig tveksam till utan de öppna marknadsplatserna. Istället går allt mer pengar till de privata marknadsplatserna säger branchorganisationen Digital Content Next i senaste numret av AdWeek.

Enligt en studie från eMarketer sker 80 procent av all displayannonsering via programmatiska köp. 46 procent av dessa går via privata börser, en siffra som förväntas öka till 51 procent under 2020.

Artikeln är skriven av:

Tobias Hedström
USA-korrespondent
tobias@smartplanner.se

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Streaming är nu större än kabel-tv