Keymetrics

Adblock-användare fattar visst att annonserna är viktiga

Bolaget bakom världens mest älskade och hatade reklamblockerare, Adblock Plus, har genomfört en studie som kartlägger intentionen bakom användningen.

Enligt studien är relationen inte svart och vit utan har fler nyanser än vad många ofta vill tro. För flera publicister finns det bara två lägen – en avstängd eller påslagen reklamblockerare.

Över 80 procent av de intervjuade förstår att det är viktigt med reklam för att publicister ska kunna överleva. Den här insikten går stick i stäv med åsikten att de som använder en reklamblockerare struntar i varifrån publicisten får sina intäkter.

När Eyeo frågade varför användare installerade en reklamblockerare svarade 71 procent att de vill undvika reklamen samtidigt som 49 procent angav säkerhet och integritet som skäl.

Användare skulle kunna tänka sig mindre påträngande reklam om de samtidigt fick mer kontroll över antalet och kvaliteten av dem. Här finns det möjligheter för publicister som kan tänka sig att respektera användarnas önskningar och då nå igenom med sin reklam.

De publicister som försöker gå runt den tekniska blockeringen och tvinga fram att användarna stänger av sina reklamblockerare riskerar istället att förlora dem helt och hållet.

The idea that online users care little about the health of the internet is a tired notion we’re pleased to disprove. Our research clearly shows most online users understand the role advertising plays sustaining the internet, which is why we’re seeing a greater shift from total ad-blocking to ad-filtering.

Online users are happy to receive adverts so long as they remain in control but become agitated when that control is wrestled from them, kommenterar Ben Williams från Eyeo.

Här är en sammanfattning av highlights från rapporten:

  • 80 percent of British online users acknowledge the importance of advertising to a free internet.
  • 78 percent of British ad-blocking users reveal that if a website disabled their ad blocker without their permission, it is unlikely they would return to that website again.
  • 89 percent of British ad-blocking users deemed it important that publishers make their advertising policies clear, so that the content is not misleading and does not compromise privacy.
  • 80 percent of British online users acknowledge the importance of advertising to a free internet.

För några år sedan genomförde vi på Dagens Analys en intervju med Ben Williams. Klicka på playknappen i ovan bild för att se klippet. Inte jättebra ljud i klippet men om du höjer volymen hörs det okej.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hälften av svenska Millennials får sina nyheter via sociala medier