Keymetrics

3 sätt som får besökaren att stänga av sin reklamblockerare

En gammal sägen är ”content is king” men innehåll betalar inte för jobbet att skapa sajten, utan det gör reklamen. Så hur ska du kunna tjäna pengar när 30 procent av svenska internetanvändare har en reklamblockerare?

Enligt företaget Deloitte är antalet användare som har någon form av reklamblockering så hög som tre fjärdedelar. En siffran som borde få de allra flesta att rysa.

I en studie genomförd av Visual Objects finns det tre skäl till att läsare använder en reklamblockerare.

Tre skäl till att besökare har en reklamblockerare

1. Färre avbrott när man vill ta del av innehåll
2. Kontroll av den egna användarupplevelsen.
3. Slippa irriterande annonser.

Och vem kan egentligen argumentera mot dessa skäl? Inte jag i alla fall. Det handlar här om att förstå att dessa är skäl som dina besökare angett för att de använder en reklamblockerare. Du måste förstå och utgå ifrån dessa insikter när du nu planerar hur du ska fortsätta tjäna pengar med reklam på din sajt.

Enligt många sajtägare så ska besökarna acceptera att det finns reklam på sajten. Det är modellen som man alltid haft och som sajtägarna tycker är rimlig – besökarna får innehåll i utbyte mot att de ser reklam. Men problemet är att besökarna struntar i modellen och istället tar del av innehållet och blockerar reklamen. Den enda som blir lurad är du själv som har sajten och såklart annonsören.

När en annonsör frågar hur många besökare du har anger du 100.000 unika webbläsare. Och det är kanske sant, men inte för annonsören. För hen har du 100.000 unika webbläsare minus 30 procent som blockerar reklamen. Du har högst 70.000 som faktiskt nås av reklamen. 

Så vad är lösningen?

Tre tips om hur du får besökaren att stänga av reklamblockeraren

  1. Fråga helt enkelt om att bli vitlistad. Förklara att du lever  på intäkterna från reklamen. Några kommer läsa och förstå men tyvärr kommer merparten att ignorera din vädjan. Men i frågan om att värja sig för reklamblockerare handlar det om – många bäckar små.
  2. Blockera innehållet när du upptäcker att besökaren har en reklamblockerare. Om ditt innehåll är tillräcklig lockande kommer en del besökare att stänga av sina reklamblockerare för att kunna ta del av sajten. Tyvärr får du räkna med att du kommer förlora besökare, om du nu inte har något helt unikt att erbjuda. Du kan även erbjuda en betallösning där du stänger in innehållet och gör det reklamfritt, som alternativ.
  3. Ta fram helt nya lösningar för reklam. Försök att match reklamen med ditt innehåll så att reklamen känns som ett mervärde. Du kan även peka på att intressant innehåll finns i reklamen, som besökaren kan se om hen stänger av sin reklamblockerare. Producera reklam som har ett värde.

Som sajtägare gäller det att acceptera reklamblockeraren. Tjänsten finns och den används av miljontals internetanvändare. Du kan förstås välja att ignorera problemet, som så många sajter gör, men du lurar bara dig själv och dina annonsörer.

Samla teamet och försök att tänka som en användare. Om du frågar och ber alla att svara ärligt kommer du se att flera i ditt team redan använder en reklamblockerare. Diskutera öppet om hur ni kan med ert innehåll skapa en modell där reklamblockeraren är en accepterade del.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här funkar Snapchat – en enkel guide