Keymetrics

Youtube Kids lanseras i Sverige

Youtube kids, som är omåttligt populär i USA, kommer nu äntligen till Sverige. Bland annat kommer Lego, Ruta Ett (Stadens hjältar) och finska Rovio (Angry Birds) att stå för innehåll.

Youtube Kids riktar sig mot barn i åldrarna 3-12 och deras föräldrar. Appen är kostnadsfri för nedladdning och tillåter föräldrarna att handplocka kanaler och begränsa skärmtiden.

Läs också: Föräldrar kan andas ut för nu kommer kurerat innehåll på Youtube Kids

”Varje gång vi lanserar Youtube Kids på en ny marknad vill vi vara säkra på att vi har en produkt som är lokalt relevant. Det tog oss lite tid att utforma de rätta partnerskapen med innehållskapare,” säger Gregory Dray, chef för Youtube Kids i Europa till Di Digital.

Annonser i Youtube Kids

Reklamen som visas blir begränsad till högst en gång per 15 minuter och bara då med godkända annonsörer. Annonser för videospel, filmtrailers, mat och dryck avsedda för barn över 13 år, såväl som klickbara annonser är inte godkända på Youtube Kids. För föräldrar som föredrar Youtube Kids utan inslag av annonser kan man ladda ned Youtube Premium. Den tjänsten kostar 119 kronor i månaden.

Youtube Kids har funnit på den amerikanska marknaden sedan 2015.

Här kan du läsa fler artiklar om Youtube Kids. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
AI ska hjälpa fotbollscoacher att fatta bättre beslut