Keymetrics

Undersökningsbolaget Nielsen i panik efter intäktsras

Nielsen

2018 var ett tufft år för Nielsen som såg sina intäkter dala. Speciellt tufft var det i sista kvartalet.

Helårets intäkter föll med 0,9 procent och fjärde kvartalet så mycket som 5,8% jämfört med året innan.

Nielsen har gått ut med uttalanden om att 2018 var ett utmanande år och att de kommer att fokusera på att transformera koncernen till att bli mer produktdriven teknikorganisation.

För att börja sin resa ska Nielsen slå ihop sina olika delar till två. Det blir Nielsen Global Media och Nielsen Global Connect.

These moves better align our external view to our go-forward internal view, help drive greater accountability throughout the organization, and are consistent with a product-driven focus. Altogether, the initiatives we have in place are setting up a strong foundation from which we expect to drive greater revenue growth, profitability and shareholder value over the coming years, förklarar Nielsen till The Drum.

Nielsen överväger även att sälja hela företaget om det gynnar aktieägarna, som börjar bli allt mer otåliga.

Fjärde kvartalet, om man delar upp det i sina delar, såg ut som följer: Nielsen Watch tappade 3,5 procent. Buy Segment tappade hela 8,4 procent. Helåret för Watch faktiskt såg en ökning med 2,3 procent men trenden under fjärde kvartalet skapade oro.

Watch och Buy är delar som vi i Sverige har mest kontakt med. Det handlar om mätningar och analytics i Watch och köp-/konsumentdata från Buy.

There is meaningful synergy [between Buy and Watch]. In fact, I would argue the opposite is true. The company would probably benefit from owning researcher data properties in more verticals, not fewer verticals, and integrating that with the Watch side,  kommenterar Brian Wieser från Group M till The Drum.

Och vi måste hålla med. Istället för att krympa och i panik hitta synergier gäller det att gasa och hitta fler vertikaler där kunder letar lösningar. Det ska bli intressant att fortsätta följa Nielsens nokia-resa.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Internethistoria på Infoo.se avslöjar riktiga pionjärer