Keymetrics

Twitter ändrar räknesnurran för att rapportera en ökning i antal användare

Det var i torsdags som Twitter publicerade sin ekonomiska rapport. Visst tog flera investerare glädjeskutt att plattformen äntligen börjat dra in pengar men samtidigt blev det ledsna miner när det visar sig att man samtidigt tappar användare.

Under fjärde kvartalet slog Twitter sitt egna rekord och landade på en intäkt om 909 miljoner dollar, nästan miljarden. Det var en 24-procentig ökning jämfört med förra året.

Trots att pengarna börjar rulla in från annonsörer är det mörka moln över huvudkontoret. Det är nämligen så att plattformen samtidigt tappat 5 miljoner användare, bara under förra kvartalet. Det är ganska mycket det när man bara har totalt 321 miljoner användare.

Twitters lösning är helt enkelt att sluta rapportera hur många användare man har och då också hur många man tappar från kvartal till kvartal. Twitters nya mätvariabel kommer istället att vara ”monetizable daily active users”.

Enligt Twitter är det ”Monetizable DAU are Twitter users who log in and access Twitter on any given day through Twitter.com or our Twitter applications that are able to show ads.”

Så är det i en värld där statistik kan vridas och vändas på så att det passar situationen bäst. För enligt den nya definitionen ökar antalet ”monetizable daily active users” till 126 miljoner från 115 miljoner, förra året.

Så är det när man själv bestämmer vad som är vad och kan välja och vraka även i ekonomiska börsrapporter. Vad Twitter borde fokusera på är hur de faktiskt ska öka antalet användare för annonsörer ser klick, inte ”monetizable daily active users”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tankar kring framtidens sök