Keymetrics

Tre shoppingtrender på nätet som kan leda dig rätt under 2019

Adobe har analyserat hur amerikanska konsumenter handlade på nätet i slutet av förra året. Bilden av näthandeln under årets mest intensiva shoppingperiod kan ge vissa fingervisningar om vad som väntar under 2019.

Här är tre insikter från Adobes data:

1. Konsekvent fokus på användarupplevelsen bidrar till att driva försäljning under julshoppingen

Kortsiktiga kampanjstrategier som handlar om att nå kunder med skräddarsydda erbjudanden under julshoppingen fungerar endast i hälften av fallen. Adobes data visar att det är viktigt för e-handlare att under hela året tillhandahålla bästa möjliga upplevelse för kunderna, för att på så sätt uppfattas som det självklara förstahandsalternativet när shoppinghögtiden väl drar igång.

2. Nästan en tredjedel av näthandeln sker i mobilen

För första gången någonsin under nämnda period stod de smarta telefonerna för mer än hälften (51,4 procent) av alla besök på amerikanska e-handlares hemsidor. Visserligen gjordes bara en knapp tredjedel (31 procent) av köpen i mobilen – men detta är ändå en ökning med 24 procent jämfört med samma period under föregående år.

Den 25 december var den dag under perioden då mobilerna användes som mest – hela 61,1 procent av e-butikernas besök och 42,3 procent av intäkterna gick då att härleda till de smarta telefonerna. Även under helger ökade de genomsnittliga siffrorna för mobilerna med 6 respektive 8 procent.

3. Stora möjligheter för företag med både e-handel och fysiska butiker

De detaljhandlare som kombinerar e-handel med fysiska butiker har, förutsatt att de tillhandahåller en stark kundupplevelse på samtliga platser, goda möjligheter att stärka sin position hos kunderna. Dessa företag såg en ökning med 50 procent av online-köp där varorna hämtades ut i butik. Den här typen av köp öppnar samtidigt för merförsäljning i samband med att kunden väl befinner sig i butiken.

De ”rena” e-handlarna kan glädja sig åt att kunderna är bättre på att slutföra sina köp hos dem – 44 procent fler slutförde sina köp hos e-handlare jämfört med hos de handlare som även har fysiska butiker. Sannolikt kan detta delvis kopplas till att kunder som beställer från e-handlare oftare besöker dessa via datorn än via mobilen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SEO och SEM förändras, hänger du med?