Keymetrics

Tittartiden på rörligt innehåll fortsätter att öka

Enligt senaste rapporten från MMS

Trots att det linjära tv-tittandet minskade med sju minuter under 2018, jämfört med 2017, ökade det totala tittandet på rörligt innehåll. Bakom ökningen finner vi AVOD-tjänster som Youtube och SVOD-tjänster där Netflix, ViaPlay samt Cmore ingår.

”Vi kan återigen konstatera att den totala tittartiden ökade något i fjol. Tittandet på onlinevideo ökade nämligen något mer än vad linjär-tv-tittandet minskade. Vidare kan man konstatera att tittarna lägger mycket tid på YouTube och Netflix. Tittartiden för dessa tjänster ligger i nivå med Nent och Discovery, men TV4 ligger på klart längre tittartid totalt sett och SVT:s tittartid är tre gånger längre än Netflix. TV-husen håller med andra ord de globala aktörerna på bekvämt avstånd,” säger MMS VD Magnus Anshelm.

ANDEL
SVT (inkl. SVT Play) 33%
TV4 (inkl. TV 4 Play och C More) 20%
Youtube 13%
Netflix 11%
NENT (TV3, TV6, TV8, K10, Viafree, Viaplay) 9%
Discovery Networks (K5, K7, K9, K11, D play, D play Prem) 5%
Facebook inklusive Instagram 3%
Övriga 6%

Talen visar ”upplevd tittartid”, där respondenterna gör en uppskattning av hur länge de tittar på olika kanaler/tjänster under gårdagen.

Detta och mycket mer kan du läsa om i MMS rapport Trend och Tema som analyserar och mäter tittandet på rörligt innehåll i Sverige.

I MMS valuta för onlinereklam för rörlig bild ingår MTG, TV4, Discovery Networks, Aftonbladet TV, Svd.se, Expressen TV och Di TV.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Airbnb vill få fler att resa med egenproducerade program