Keymetrics

Nu tar Adobe personaliseringen till de fysiska butikerna

Företags konkurrenskraft och kundlojalitet bygger i dag i allt större utsträckning på personaliserade kundupplevelser. Nya funktioner i Adobe Experience Manager gör det nu möjligt att erbjuda digitala upplevelser som följer kunderna på alla skärmar de möter – även i fysiska butiker.

Den digitala utvecklingen bidrar i snabb takt till nya kundbeteenden. Bara sedan i fjol har andelen ”millennials” som äger minst fyra digitala enheter ökat med 130 procent. Av världens 3,75 miljarder internetanvändare surfar mer än åtta av tio med sina smarta telefoner.

Samtidigt visar en ny undersökning från Adobe att endast ett av tio företag upplever att de är förmögna att leverera starka kundupplevelser. Detta trots att hela 63 procent uppger att de har gjort det till högsta prioritet att implementera nya tekniker som ska hjälpa till med just detta.

Konsumenterna kräver att företag finns i flera kanaler och har förmågan att vara relevanta, utan att bli påträngande. Därför är personalisering i alla kontakter med kunden kärnan i en stark användarupplevelse. Det kräver en blandning av innehåll, data och insikter, som exempelvis kan användas för att ge kunder känslan av att befinna sig i en personaliserad matvaruaffär, säger Imran Afzal, marknadschef för Adobe i Norden.

Nya möjligheter för marknadsförare

Nya funktioner i Experience Manager drivs av Adobes artificiella intelligens och maskininlärningsteknik, Adobe Sensei, och ska bland annat hjälpa marknadsförare att:

– Skapa sammanhängande ”in-store”-kampanjer: Marknadsförare kan nu designa, leverera och optimera innehåll på digitala skärmar i alla storlekar på fysiska platser, exempelvis i butiker eller kiosker. Detta gör det lättare att säkra konsekventa upplevelser i samtliga kontakter med kunden. Dessutom är det möjligt att skapa och styra köpupplevelser genom Experience Managers integration med Magento Commerce Cloud.

– Optimera videor för alla kanaler: Videor på exempelvis Instagram och WeChat behöver anpassas för de smarta telefonernas skärmar. Smart Crop för video gör den processen enklare och mycket snabbare, genom att automatiskt identifiera och redigera de viktigaste delarna av videon.

Nya möjligheter för IT-avdelningen och utvecklare

Adobe presenterar dessutom nya CMS-möjligheter i Experience Manager som ska göra arbetet mer flexibelt för IT-avdelningen och utvecklare. Exempelvis fångar Cloud Managers nya autoskalningsfunktion automatiskt upp behov av att ge utrymme åt extra trafik, för att sedan snabbt tillföra ökad kapacitet.

Här kan du läsa den fullständiga rapporten och blogginlägg.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sveriges Annonsörer säljer KIA index – vill istället bli kravställare