Keymetrics

Google vill prioritera sin egna reklamblockerare

Google vacklar just nu gällande stöd för externa reklamblockerare som Adblock Plus. Det visar kommande ändringar i sin API som används av tilläggen.

Reklamblockerare som Ghostery, uBlock, Origin och Adblock Plus använder Chromes API för att kunna blockera reklam. Men det kan nu komma att ändras genom en uppdatering som Google verkar jobba på. Vad Google egentligen vill fixa är möjligheterna för script att ladda snabbare och då ta bort godtyckliga javascript som körs av tredje part på sidan som laddas.

Ghostery kommenterar: “They (Google) pretend to do this for the sake of privacy and browser performance, however in reality, users would be left with only very limited ways to prevent third parties from intercepting their surfing behavior or to get rid of unwanted content. Whether Google does this to protect their advertising business or simply to force its own rules on everyone else, it would be nothing less than another case of misuse of its market-dominating position. If this comes true, we will consider filing an anti-trust complaint.”

Googles egna och inbyggda reklamblockerare förväntas lansera i juli månad. Kanske vill Google med flit få bort andra reklamblockerare så att de själva behåller all kontroll över användarens surfupplevelse.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Skippable ads snart hos Bonnier News