Gammal mjölk – årets bästa PR 2019

Vinnarna av Stora PR-priset 2019 är Edelman Deportivo och Coop för sitt kreativa sätt att belysa matsvinnet med kampanjen ”Old Milk”. Silvret gick till IQ som lyckats minska promillehalten på arenorna och bronset fick Kingstreet PR och SJ för förmågan att lyfta fram ett lustfyllt och miljövänligt resande.

Stora PR-Priset delades ut vid en välbesökt galamiddag i går kväll, den 7 februari. Samtliga bidrag hade granskats noggrant av såväl branschjury och studentjury som finaljury. Och även om många bidrag höll en hög och jämn nivå så stack ”Old Milk” ut som en solklar vinnare. Med bland annat 213 nyhetsartiklar från 25 länder och mer än 8000 utdelade doftprover under kampanjens första vecka, spreds budskapet om att vi måste börja lukta, titta och smaka på maten innan vi slänger den.

– Vi är så stolta och glada över priset och att vi tillsammans med Edelman Deportivo lyckades hitta ett helt nytt och kreativt sätt att uppmärksamma frågan om matsvinn, säger Marie Wedin, marknadschef Coop Sverige.

Stora PR-prisets sponsor Notified delade ut ett specialpris för bästa digitala närvaro. En utmärkelse som gick till Welcome och Liseberg för lanseringen och den planerade censuren av skräckfilmen ”Circus Bisarr”.

Juryns motiveringar:

“Old Milk” av Edelman Deportivo för Coop Sverige

Stora PR-priset GULD tilldelas en byrå och en kund som på ett skickligt sätt brukat sin mest vardagliga produkt, för att belysa en av våra viktigaste nutida samhällsfrågor. Med stor kreativitet och föredömlig enkelhet har kampanjen skapat nytta för såväl målgrupp som avsändare. Frågeställningen har en genomgående tydlighet och snygg förpackning vilken dessutom talar till flera sinnen. Genomförandet luktar unket, men stämmer mycket väl med kampanjens budskap. Det gör den äkta och trovärdig samt väl förtjänt av de goda resultaten.

“Fotboll utan fylla” av IQ i samarbete med STAD, AIK, Djurgården och Hammarby

Stora PR-priset SILVER tilldelas ett PR-arbete som präglas av ett engagemang, en idoghet och en målgruppsnärvaro utöver det vanliga. Framgången har skapats tack vare gedigen research, slipade undersökningar och hårt arbete på samtliga positioner. Juryn imponeras av förmågan att lyckas förändra målgruppens beteende via ökad självinsikt. Detta PR-arbete visar på ett snyggt lagspel som generat stora och betydelsefulla resultat, även utanför arenorna.

“Borta bra men hemma bäst” av King Street PR för SJ

Stora PR-priset BRONS tilldelas en byrå och en kund som i en tid av åtskillig negativ press, klarat av att fokusera på sina tillgångar och möjligheter och sprida dem på ett mycket lustfyllt sätt. Tack vare pågående samhällsdebatt var hjulen redan i rullning. Med tillägg av en tydlig strategi och inbjudande content attraherades därför snabbt både målgrupp och potentiella ambassadörer. En stor eloge till att kampanjen bygger på en oändlig källa av upplevelser, vilket skapar goda förutsättningar för en riktig långkörare.