Keymetrics

”De som väljer att stå utanför mätvalutor gör alla parter en stor en otjänst”

Poddindex
Peter Mackhé som är ansvarig för Poddindex på Sveriges Annonsörer

Vi har pratat med Peter Mackhé som är chef för mediefrågor på Sveriges Annonsörer om Poddindex. Han svarar på frågor som – varför finns Poddindex, vem ska vara med och hur fungerar det?

Vad är Poddindex och varför publicerar Sveriges Annonsörer den listan?

Poddindex är världens första räckviddsvaluta för poddar där branschens största aktörer gemensamt har arbetat fram en teknisk mätning för svenska poddar. Det är ett initiativ mellan Sveriges Annonsörer, Sveriges Radio, Acast, Bauer Media och Nent som tillsammans har arbetat fram Poddindex.

Mätningen är frivillig för alla som vill redovisa sina siffror öppet och transparent, därmed är tyvärr inte alla aktörer med idag men vi jobbar på att få med alla. Det är en trygghet med att man redovisar sin trafik på Poddindex så att man kan lita på de siffror som kommuniceras.

Hur fungerar certifieringsprocessen för att få vara med i Poddindex?

Certifieringsprocessen är ganska krånglig och tar ganska lång tid att förklara. Vi har tagit fram gemensamma mätvariabler som alla aktörer levererar data efter, all info om hur det går till finns tillgängligt på Poddindex.se.

I korthet kan man säga att vi fångar upp dataström där man lyssnar på podd oavsett vart man väljer att lyssna och vi fångar device-id för att få unika lyssnare. Vi har 60 sekunder som ett filter för att det ska registreras som en lyssning, det vill säga att man måste ha lyssnat minst i 60 sekunder för att komma med i statistiken. Vi presenterar bara poddar med 10 000 unika lyssnare i räckvidd i dagsläget, det är ett gemensamt beslut som vi har tagit i teamet som har byggt valutan.

Poddindex har skapat ordning och reda som ger en trygghet för alla i branschen när man ska presentera siffror, framförallt är det en bra garanti för annonsörer så att de vet hur många man når när man investerar i poddar.

Är det dåligt att visa egna siffror och strunta i Poddindex? Vad kan man göra åt alla poddar som ställer sig utanför Poddindex och istället visar upp sina egna siffror?

Tyvärr förekommer det fortfarande att poddar som inte är med i Poddindex presenterar orimligt uppblåsta siffror. Om jag vore annonsör eller mediebyrå skulle jag bara annonsera i de poddar som kan redovisa räckvidd på ett korrekt sätt, precis som alla andra medier. Om jag ändå skulle välja att annonsera i poddar som inte är med i Poddindex skulle jag ta siffrorna som de redovisar med en nypa salt och arbeta fram egna KPI:er för samarbetet.

Vad är för- och nackdelarna med en branschvaluta?

Den största fördelen med en gemensam branschvaluta är att man skapar en seriositet för alla som verkar inom området och att annonsörer kan känna sig trygga med att investera i mediet. Det är svårt att se några direkta nackdelar förutom att det tar lite tid och kostar lite pengar att vara med i olika mätvalutor, men fördelarna överväger nackdelarna.

En nackdel för de oseriösa som gillar att skryta med uppblåsta siffror är att man blir ifrågasatt, men även det ser jag som en stor fördel för alla som väljer att vara med i branschgemensamma valutor och redovisa siffror som är jämförbara framstår om seriösa partners.

Så jag vill sammanfatta att de som väljer att stå utanför gemensamma mätvalutor och istället väljer att redovisa ”egna siffror” gör alla parter en stor en otjänst.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hon tar över klubban i Strategy Awards