Keymetrics

Annonsörer drar sig tillbaka från YouTube

Flertalet stora företag drar tillbaka sina annonser från Youtube efter att det framkommit att pedofiler utnyttjar Youtube för att hitta klipp på barn och sedan skriver vinklade kommentarer.

Disney, Epic Games och McDonalds är några av de företag som har stoppat sin annonsering på plattformen. Även svenska IKEA uppger att de pausar sin reklam på Youtube.

Som varumärke vill vi inte förknippas med den här typen av aktivitet och därför har vi valt att pausa vår annonsering, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på IKEA Sverige, till P3 Nyheter.

Youtube ska ha stängt över 400 konton och kanaler samt inaktivert kommentarsfältet på miljontals videoklipp.

Det är inte första gången som plattformen hamnar i blåsväder med annonsörerna. Under 2017 var det flera annonsörer som drog tillbaka sina annonser efter att det framkommit att de kan ha visats med extremistiskt innehåll.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
API:er dolda hjältar vid digital transformation